Підвищенню тарифу на проїзд у міському пасажирському електротранспорті Чернівців, яке, мов снігова лавина, насунулося на голови пересічних пасажирів та почне діяти від 1 жовтня, передувало підвищення проїзду в автобусах і маршрутках. Вочевидь, за принципом «спочатку приватникам». Тож уже від 15 серпня цього року міські автобусники отримують за одну поїздку з кожного пасажира не 10, як було досі, а 14 гривень. Рішення ухвалили на засіданні виконкому Чернівецької міської ради 9 серпня. «Встановити від 15 серпня 2022 року тариф на перевезення пасажирів у міському пасажирському автомобільному транспорті загального користування в межах Чернівецької міської територіальної громади у розмірі 14 гривень в автобусах, які виконують перевезення пасажирів у звичайному режимі, в режимі маршрутного таксі та в автобусах, що працюють в експресному режимі руху», – йшлося у рішенні виконкому. Тобто вкотре наші доблесні владоможці, які певного часу ледь не кулаками били себе в груди та клялися відстоювати інтереси простого люду, зрадили його та стали на бік зажерливих перевізників, яким, як відомо, навіть 14 гривень замало, бо вимагали більше…
Думки чернівчан з цього приводу, звісно, розділилися. Олександр та Ольга Руденки з вулиці Небесної Сотні обурюються таким невиваженим, як самі кажуть, кроком міських обранців. Вони працюють у бюджетній сфері, де зарплатня «трохи вища мінімальної». Діставатися щодня на роботу і з роботи треба обом, тож за день виходить 56 гривень, а за місяць «набігає» понад тисяча. «Це не рахуючи додаткових поїздок, пов’язаних із роботою, та вихідних днів, коли постійно їздимо до батьків, які живуть на околиці Чернівців. І, звісно, час від часу відвідуємо бодай якісь культурні заходи за межами дому з семилітньою донькою, а діставатися треба теж маршрутками… На власну автівку молода родина поки не заробила, хіба що іноді послуговуються стареньким татовим мерседесом…
Майя Підгорна, штовхаючи перед собою візок з малятком, нервово поводить плечима: «Що тут сказати? Я у відпустці з догляду за дитиною, отримую 800 гривень на місяць. Чоловік досі їздив автобусом, а зараз від Південно-Кільцевої до центру міста щодня йде пішки. Мабуть, коли закінчиться відпустка, і мене це чекає. А як інакше вижити? Милостиню просити в міського голови?» Вікторія Іллівна, яка під час розмови зізналася, що є родичкою власника одного з маршрутів, впевнена, що підняття вартості проїзду було неминуче: мовляв, все нині здорожчало – і пальне, і енергоресурси, і запчастини. Та ще й автобуси в декого «забрали для ЗСУ» (при цьому, правда, ані слова про те, що деякі власники транспортних засобів віддали їх із неабиякою для себе вигодою). Дороги, констатує жінка, не ремонтують, і транспорту доводиться долати такі перешкоди, що він часто виходить з ладу. А наші люди, за словами пані Вікторії, знайдуть, на чому зекономити, якщо їм таки потрібно їхати…
Справедливості заради треба зазначити, що серед опитаних на вулицях Чернівців значна більшість проти, і навіть внутрішньопереміщені громадяни не погоджуються з вартістю нинішнього проїзду в міських маршрутках. Як мантру, всі повторюють відому «аксіому»: здорожчання передбачає покращення надання послуги, а його й близько не видно… «У неділю їхали автобусом №32 на Калинівський базар, удвох в один бік заплатили 28 гривень, а в салоні вузенькі незручні сидіння, запилені вікна та ущільнювачі, тож куртку по поверненню через брудні рукави довелося нести до хімчистки. А ще на кожному вікні – залишки скотчу, вочевидь, від старої реклами… Крім того, водій усю дорогу набирав пасажирів, які тісно стояли в проході, нависаючи над головами тих, кому пощастило сидіти. Загалом – тиснява, відсутність свіжого повітря, жодне вікно не відчиняється… З якої радості було підвищувати тариф?
І справді, автобусні перевізники нині, бачиться, перебувають в особливій пошані в міської влади. Воно й не дивно – парку комунальних автобусів місто не має. Тому приватники й тиснуть на чиновників, мовляв, не підтримаєте, не будемо їхати, і край. І тому особливо не напружуючись, аби вивчати передовий досвід інших міст, областей чи навіть країн стосовно організації роботи тамтешніх перевізників та стабільно отримуючи в кабінетах мерії непогані зарплати, на які «скидаються» платники податків, наші керманичі поступаються. Що їм до того, що в міських автобусах далі брудно, не відчиняються вікна, смердить пальне, водії палять під час руху транспортного засобу, під час дощу людям капає на голови, поламані, просиджені та почасти в гидких плямах сидіння, а поручні ніхто й ніколи не протирає і вони постійно масні? Влада ж «лоховозами» не їздить… Для неї є службові автівки, знову ж таки, придбані на наші податки.
… У Чернівцях це вже третє підняття тарифу вказаній категорії автобусників цього року. Від 1 лютого міська рада майже вдвічі збільшила вартість проїзду в чернівецьких маршрутках, а від початку червня виконком затвердив новий тариф, який до 15 серпня становив 10 гривень. На геть усі запитання у перевізників є відповідь: тариф, який діяв досі, економічно необгрунтований. Але ж владники й не вивчають це обгрунтування! Запропонували «надавачі послуг» 14 гривень, от і класно. Втішає, що хоч школярики платитимуть половину… І якщо ми не звертатимемо увагу на те, що з нами не рахуються, то не здивуюся, що до кінця року власники маршрутів і маршруток вийдуть до міської ради з ініціативою про ще одне негайне економічне «дообгрунтування» тарифу, який становитиме вже… 20 гривень.
…А тим часом доводиться спостерігати, як все більше автобусів долають визначену схему руху напівпорожні, лишень з кількома пасажирами…
Наталія БРЯНСЬКА.
Р.S. Ми дізналися, скільки коштує проїзд в автотранспорті в сусідніх обласних центрах. Івано-Франківськ – Від 16 червня вартість проїзду в приватних автобусах – 10 грн. У комунальних автобусах тариф залишився незмінним: з транспортною карткою «Галка» – 6 грн, безготівковий розрахунок – 8 грн, готівкою – 10 грн.
У Львові відкоригували вартість проїзду в громадському транспорті. Разовий проїзд в атобусах від 2 червня коштує 15 грн замість 10 грн.
У Хмельницькому від 1 липня вартість проїзду в автобусах 12 гривень.